Blog

Een website is nooit af

Je herkent het vast wel: er is altijd iets wat je nog aan je website of webshop wilt aanpassen of toevoegen. Vooral in het beginstadium van de ontwikkeling van een website (of webshop) zijn mensen vaak erg perfectionistisch en elk kleurtje en lettertje moet op de goede plek staan. Daardoor duurt het soms weken tot maanden voor een website online staan, en die gehele periode loop je bezoekers en misschien wel omzet mis.

Waarom testen bij bezoekers belangrijk is

Je weet pas wanneer een website goed functioneert als je het hebt getest. Een website of webshop kan naar jouw inzicht wel mooi zijn, maar je bezoekers bepalen het succes. Daarom heeft het vaak weinig zin om een website heel lang offline te houden omdat je zelf nog niet helemaal tevreden bent. Door een website te lanceren krijg je inzicht in de statistieken, waaruit je kunt bepalen of je website succesvol is of niet. Stel dat je bezoekers slechts 14 seconden op je website blijven. Dan weet je dat de website niet aan de behoefte van de bezoeker voldoet, ook al ben je zelf erg tevreden. Dit kun je vooraf niet zelf bepalen.

De voordelen van testen

Elke website heeft een doel, variërend van bezoekers die contact opnemen tot het vergroten van de naamsbekendheid. Via testen kun je achterhalen welke versie van een pagina leidt tot de grootste verbetering in de doelen of statistische gegevens. Het testen van verschillende versies van een pagina heeft meerdere voordelen:

  • Je kunt achterhalen welke onderdelen van een pagina invloed hebben op de conversie
  • Je kunt achterhalen hoe bepaalde onderdelen van een pagina het beste getoond kunnen worden (stel dat je vijf varianten met alleen verschillende kleuren buttons instelt, en groen levert twee keer zoveel reacties op dan oranje)
  • Uiteindelijk kun je de conversie van je website verbeteren, zonder dat je direct meer bezoekers nodig hebt

Wat kun je allemaal testen?

Er zijn veel elementen van een website die je kunt testen. Hieronder een greep uit de mogelijkheden:

  • Koppen en headers
  • Afbeeldingen en pictogrammen
  • Tekst
  • Calls-to-action
  • Paginaopmaak
Hoe testen?

Er zijn verschillende online tools waarmee je kunt testen met verschillende ontwerpen van een pagina. Een van de meest bekende tools is de tool van Google zelf. Deze is te vinden in Google Analytics onder het kopje ‘Gedrag – Experimenten’.

Bekijk voor het opzetten van een Google experiment de volgende link: https://support.google.com/analytics/answer/1745154?hl=nl. Hier wordt door Google stapsgewijs uitgelegd hoe je een experiment (test) opzet.

Conclusie

Dus ben jij benieuwd of je meer resultaat kunt halen uit de bestaande bezoekers? Dan is testen een goede oplossing! Stel dat je het conversiepercentage van 2% naar 4% kunt verhogen door te testen? Zo worden je aantal leads verdubbeld.

Share Button
Volg mij op

Kim

Een typ-grage duizendpoot met een grote passie voor internet marketing.
Volg mij op

Latest posts by Kim (see all)

Reacties
Ben je klaar voor meer bezoekers? Nu gratis offerte aanvragen