Blog

Linkbuilding

Linkbuilding is het proces van het creëren van inkomende links naar een website om de waarde van de website te verhogen. Hoe hoger de waarde van een website, hoe hoger de website in de zoekresultaten van Google komt te staan.

linkbuilding2

Wat is de ‘waarde’ van een website?

De waarde van de website druk je in dit geval niet uit in euro’s, maar in PageRank. Google introduceerde deze term in 1998 om pagina’s op internet te ordenen naar belang. De PageRank wordt dus toegewezen per individuele URL, en niet per website. De PageRank wordt in onze toolbar (als je de plugin installeert) weergegeven in een waardering van 1 t/m 10, waarbij 10 de hoogste waarde is.

Is PageRank de bepalende factor?

Google wil waarschijnlijk dat mensen zich geen zorgen meer maken om PageRank en zich richten op andere zaken, zoals kwalitatieve en unieke content. In de beginjaren werd er veel misbruik gemaakt door mensen die complete linknetwerken opzetten om meer links te krijgen.

Onnatuurlijke links zorgen voor een daling in de zoekresultaten

Inmiddels herkent Google onnatuurlijke links. Dergelijke links kunnen leiden tot negatieve effecten op je posities. Niet gegarandeerd, maar voorbeelden van negatieve links:

  • Links via geautomatiseerde software
  • Reeks links waarvoor wordt betaald
Welke links zijn wel goed?

Er zijn natuurlijk links die wel een positieve bijdrage leveren aan de waarde van je website. Het is belangrijk dat de pagina’s waar de links op komen te staan relevant zijn aan het onderwerp. Daarnaast hebben links in de content meer waarde dan de links die in de footer staan. Hieronder een kleine lijst om rekening mee te houden.

  • Gebruik links in de content van een website.
  • Plaats niet te veel links, hoe meer links, hoe rommeliger de pagina wordt en hoe minder waarde de pagina krijgt (ook uitgaande links hebben invloed).
  • Vraag compagnons of partners of ze een link naar je website willen plaatsen.
  • Benader relevante blogs om te vragen of je een artikel mag plaatsen met een link naar je website.
  • Sta je in persberichten vermeld? Vraag of ze een link naar je website plaatsen.
  • De doelpagina van je link hoeft zeker niet de homepage te zijn, dieper gelegen (landings)pagina’s zijn beter om naar te linken. Deze zijn vaak relevanter en specifieker op één onderwerp gericht.
Niet alle inkomende links zijn even belangrijk

Wanneer een pagina met een hoge PageRank een link naar een andere pagina maakt, krijgt deze stem meer waarde dan een link van een pagina met een lage PageRank. Vergelijk het bijvoorbeeld met een aandeelhoudersvergadering. Een stem van een grote aandeelhouder weegt zwaarder dan een stem van een kleine aandeelhouder. Zoek daarom naar pagina’s met een hoge PageRank.

Hoe formuleer je een link correct?

Een ankertekst is de tekst waar je op klikt om een link te volgen. Bijvoorbeeld deze. Het gebruik van een ankertekst is ingeroepen omdat ze je in staat stellen om kilometerslange, onbegrijpelijke URL’s samen te vatten. Je begrijpt dat een relevante ankertekst belangrijk is dan ‘klik hier’, omdat Google met ‘klik hier’ niet goed begrijpt waar de link over gaat. Het is beter om hier een relevant zoekwoord voor te gebruiken.

Eerder kon je door het gebruik van dezelfde ankertekst voor een URL de ranking van een website sterk verhogen. Als grap hebben mensen zo ooit de biografie van George W. Bush helemaal bovenaan gekregen op de zoekterm ‘miserable failure’. In 2007 heeft Google dit algoritme veranderd. Het variëren van ankerteksten is de sleutel van vandaag. Zowel in blogs, forums en artikelen. Het doet namelijk niets natuurlijk als plots iedereen begint te link naar je website, worden alle met behulp van dezelfde anker tekst. Zorg dus dat je ankertekst relevant is, en dat je altijd een ankertekst gebruikt voor je link.

Echter wordt door Eduard Blacquière geconstateerd dat een ankertekst helemaal niet relevant is voor Google. “William Chang heeft mij ook persoonlijk bevestigd dat PageRank niet naar de linktekst kijkt. En van deze man, de chief scientist bij zoekmachine Baidu, die de Google oprichters ook persoonlijk kent, neem ik dat wel aan! ”

Bron: Edwords

Mijn tip: gebruik altijd een ankertekst voor een link, zodat Google weet of de link relevant is of niet. Mocht Google hier inderdaad niet naar kijken, is het voor je bezoekers nog steeds een gebruiksvriendelijke manier om kenbaar te maken waar ze naartoe gaan wanneer ze op de link klikken.

Share Button
Volg mij op

Kim

Een typ-grage duizendpoot met een grote passie voor internet marketing.
Volg mij op

Latest posts by Kim (see all)

Reacties
Ben je klaar voor meer bezoekers? Nu gratis offerte aanvragen