Blog

Zoekwoorden bepalen voor je website

Om de zoekwoorden voor je website te bepalen is het belangrijk dat je op zoek gaat naar zoekwoorden die de tijdsinvestering waard zijn. Neem bijvoorbeeld het zoekwoord ‘schilder’. Dit lijkt voor veel schilders interessant, maar de meeste schilders werken niet in heel Nederland, terwijl iedereen die op de term ‘schilder’ zoekt zich in de uiterste hoeken van Nederland kan bevinden. En die vallen niet allemaal binnen de doelgroep. Stel dat je werkt in Nijmegen en omgeving. Op de term ‘schilder’ toont Google 431.000 resultaten, maar op de term ‘schilder Nijmegen’ slechts 584. Daarom boek je sneller resultaat wanneer je je op ‘schilder Nijmegen’ focust, je hebt namelijk minder concurrenten te overwinnen. Natuurlijk zijn ook het aantal zoekopdrachten minder, maar de bezoekers die je krijgt zijn wel oprecht naar je op zoek en vallen binnen je doelgroep. Die bezoekers zijn toch veel meer waard? 

Hoe bepaal je welke zoekwoorden goed zijn?

Om te goede zoekwoorden te bepalen kun je de Keyword Effectiveness Index (KEI-factor) gebruiken. Deze formule wordt gebruikt om de kansen van zoekwoorden te vergelijken. Hoe hoger de uitkomst van de formule, hoe beter het zoekwoord. De KEI-factor bereken je met twee waarden: hoe vaak er op het zoekwoord wordt gezocht en hoe veel concurrentie het zoekwoord heeft.

KEI-factor = het aantal zoekopdrachten / het aantal concurrenten

Hoe veel zoekopdrachten heeft een zoekwoord?

Om er achter te komen hoeveel er op een zoekwoord wordt gezocht, kun je de gratis tool van Google gebruiken: Keyword AdWords Tool.

Ga als volgt te werk:

  1. Zet in een Excel bestand de zoekwoorden waarvan jij de zoekopdrachten van wilt weten
  2. Kopieer de zoekwoorden in het zoekvlak van de Keyword AdWords Tool
  3. Klik vervolgens op Zoeken

kei-factor1

Hoe veel concurrenten heeft een zoekwoord?

Nu je het aantal zoekopdrachten weet is de volgende stap in de formule het aantal zoekresultaten in Google. Het aantal zoekresultaten in Google laat zien hoe veel webpagina’s het gekozen zoekwoord in de titel hebben staan. Dit kun je zien als concurrenten omdat Google ziet dat jullie hetzelfde zoekwoord gebruiken.

Om te weten te komen hoeveel zoekresultaten het zoekwoord heeft ga je als volgt te werk:

  1. Ga naar www.google.nl
  2. Klik op Zoekhulpmiddelen onder de zoekbalk
  3. Klik op Internet en vervolgens op Pagina’s geschreven in het Nederlands
  4. Type in de zoekbalk het zoekwoord in op deze manier:allintitle:”zoekwoord” en druk vervolgens op Enter
  5. Boven de eerste website die je ziet staan staat in lichtgrijze lettertype: Ongeveer 1.970.000 resultaten (0,21 seconden)

kei-factor2

De KEI-factor berekenen

Je hebt nu drie kolommen in Excel: het zoekwoord, het aantal zoekopdrachten en het aantal concurrenten. Nu gaan we een vierde kolom instellen: de KEI-factor. Vul in vakje D2 in =(B2/C2) en druk op ‘enter’. Excel rekent het getal voor je uit. Om voor de hele kolom hetzelfde te doen, selecteer je vakje D2, pak je de hoek linksonder met je muisaanwijzer en sleep hem recht naar beneden. Zo wordt de formule voor elk vakje gebruikt.

kei-factor3

Een goed begin is het halve werk

Er is geen standaard KEI-factor, een KEI-factor geeft alleen aan of het ene zoekwoord beter is dan de ander. Het is niet vanzelfsprekend dat je daadwerkelijk goed gevonden wordt op dat zoekwoord. Minstens van belang is de optimalisatie van de website. Je weet nu in ieder geval welke zoekwoorden potentieel zijn voor jouw website. Als je alle resultaten overzichtelijk in een Excel-document hebt staan kun je in een oogopslag zien welke zoekwoorden potentieel zijn voor jouw website.

Meer verdieping voor meer resultaat

Uiteraard kun je nog verder gaan in je zoekwoordenanalyse. Je kunt bijvoorbeeld kijken welke concurrenten op jouw beste zoekwoorden bovenaan staan en hier een concurrentieanalyse aan koppelen. Ook kun je op zoek gaan naar een linkbuildingstrategie. Maar in de meeste gevallen voldoet het om eerst eens landingspagina’s te maken voor de zoekwoorden die het beste zijn voor jouw website. Online zijn de mogelijkheden eindeloos :)

 

Share Button
Volg mij op

Kim

Een typ-grage duizendpoot met een grote passie voor internet marketing.
Volg mij op

Latest posts by Kim (see all)

Reacties
Ben je klaar voor meer bezoekers? Nu gratis offerte aanvragen