Veelgestelde vragen

 

Omdat er over online marketing nog altijd veel vragen bestaan, heb ik een overzicht gemaakt met veelgestelde vragen. Als je op een vraag klikt verschijnt het antwoord onder de vraag. Staat jouw vraag er niet tussen? Stuur even een mailtje en ik zorg dat hij wordt toegevoegd aan het overzicht.

Internet marketing

Internet marketing is de verzamelnaam voor het onder de aandacht brengen van bedrijven, producten en diensten door middel van internet.

Synoniemen voor internet marketing zijn ‘online marketing’, ‘search engine marketing’ en dit afgekort als ‘SEM’ wordt ook dikwijls gebruikt.

Zoekmachine optimalisatie (SEO), zoekmachine adverteren (SEA), e-mailmarketing, display marketing, retargeting, social media, etc. Alle diensten die zorgen voor een betere online bekendheid.

Dat ligt eraan van welke dienst je gebruik wilt maken. Met het adverteren in Google kun je in principe al binnen 15 minuten in de zoekresultaten van Google getoond worden, aan de rechterkant en de bovenkant. Met zoekmachine optimalisatie kan het wat langer duren voordat je website bovenaan in de zoekresultaten van Google komt te staan. Afhankelijk van op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden, duurt het vaak tussen de 1-3 maanden voordat je  een verbeterd resultaat ziet.

SEO is een investering op de langere termijn, maar daardoor wel een stuk goedkoper dan bij SEA. Vaak zie je een duidelijke groei in de posities (dus welke plek de website in Google staat) na 1-3 maanden. Bij 3-6 maanden kan je website al in de top 3 behoren, afhankelijk van het aantal concurrenten en de kwaliteit van hun websites.

Dat komt omdat webshops een iets andere aanpak nodig hebben dan een website. Bij een website gaat het er om dat de bezoeker contact op neemt. Daarbij is het vervolgproces je eigen verantwoordelijk. Bij een webshop moet de bezoeker een aankoop doen, hier zitten dus ook belangrijke zaken in zoals voldoende informatie bieden, een helder koopproces en optimalisatie op productniveau. Een webshop optimaliseren kost daarom iets meer tijd dan een website.

Het is vaak lastig om zelf te bepalen welke dienst interessant voor je is omdat er veel mogelijkheden zijn. Het is in ieder geval belangrijk om vooraf te bepalen wat je doel is. Wil je op (zeer) korte termijn resultaat boeken, dan is adverteren in Google het meest interessant, echter betaal je daar meer voor dan voor zoekmachine optimalisatie. Bij zoekmachine optimalisatie boek je resultaat voor langere termijn, maar voor minder kosten. Zoekmachine optimalisatie is daarnaast duurzamer: want als je met adverteren geen budget meer hebt, zien zoekers in Google je vermelding niet meer. Zoekmachine optimalisatie is ‘natuurlijk’, waardoor een budget niet van belang is, hooguit een investering. Mocht je er zelf niet uitkomen kun je altijd contact met mij opnemen, ik help je graag.

Soms kan het voorkomen dat een internet marketing campagne niet het gewenste resultaat levert. Maandelijks stuur ik je een update dus hier hou ik je van op de hoogte. Voor mij is het namelijk ook niet prettig om bezig te zijn met iets wat niets oplevert. Dat kan bijvoorbeeld komen omdat er te veel concurrenten zijn op de markt (denk maar aan kledingwebshops) of omdat het product online niet wordt gekocht in verband met welke reden dan ook.

Wanneer je klant bent bij een ander internet marketing bureau, kun je ons een analyse laten maken van je website. Op die manier kunnen wij zien welke gangbare werkzaamheden ten behoeve van de online vindbaarheid zijn uitgevoerd (of juist niet). Voor meer informatie kun je het beste even contact opnemen via het <a href=”/contact” title=”Contact”>contactformulier</a>.

Deze vraag wordt vaak gesteld. In de meeste gevallen (bijvoorbeeld bij regionale diensten) heeft het geen zin om fulltime iemand aan te nemen op internet marketing, omdat dat geen 40 uur per week kost. Maar stel dat iemand binnen het bedrijf thuis is in internet marketing, is het natuurlijk altijd handig om die een aantal uur met internet marketing bezig te laten gaan. Het belangrijkst is dat je de kosten tegen de opbrengsten afweegt, en kijkt of degene die je wilt aannemen genoeg kennis in huis heeft om verschillende werkzaamheden uit te voeren.

Over Valdi

Dat komt omdat ik niet vanuit een duur pand werk, ik werk niet met mensen in loondienst maar op ZZP-basis en ik bied graag de mogelijkheid dat iedere ondernemer kan profiteren van een goede vindbaarheid.

Nee, absoluut niet. Ik moet mij bewijzen in deze markt en dat kan niet door matig werk te leveren.

Valdi Internet Marketing is een relatief jong bureau. Met dezelfde gedachtegang bied ik mijn diensten aan. Veel zaken worden tegenwoordig online gedaan, denk maar aan het afsluiten van een telefoonabonnement, bankzaken en het bestellen van producten. Door deze digitale wereld verwacht ik dat de communicatie tussen ons prima online volstaat. Dat is tevens de reden dat ik ten opzichte van mijn concurrenten goedkoop ben. Ik heb geen reiskosten om bij je langs te komen (wat naast brandstof ook veel tijd kost), geen groot pand die bekostigd moet worden en ik werk met professionals in hun vakgebied op ZZP-basis. Je krijgt daarom kwaliteit voor een scherp tarief. Want dat is waar je naar op zoek bent.

Nee, ik kom niet naar je toe en je hoeft ook niet naar mij toe te komen, al kan dat wel :) . Er wordt tegenwoordig zoveel online gedaan, dat ik er vanuit gaan dat de communicatie tussen ons online volstaat.

Ik werk door heel Nederland.  landelijk

Ik ben in 2012 gecertificeerd als Google Certified Professional. Dat betekent dat ik examen hebben gedaan (en ben geslaagd) voor het opzetten van Google AdWords campagnes.

Valdi Internet Marketing is als bedrijf opgericht in januari 2014. Ik ben sinds 2009 bezig met internet marketing.

Uitproberen :) We leveren graag het bewijs.

Elke klant (onafhankelijk van welke dienst of product) krijgt maandelijks een update gemaild met de status van de campagne, updates, statistieken, etc.

Nee. De werkzaamheden bestaan uit twee fasen. De eerste fase is een eenmalig bedrag en de tweede fase is maandelijks. Dit is per maand opzegbaar.

Google producten

Google Analytics is een programma van Google die alle bezoekersstatistieken van je website bijhoudt. Op die manier kun je exact zien op welke dagen je de meeste bezoekers hebt, via welke bron ze naar je website komen en welke pagina’s het meest bekeken worden. Dit is slechts een greep uit de ontelbare mogelijkheden die Analytics aan informatie biedt.

Google AdWords is het advertentieprogramma van Google. Hiermee kan ik campagnes instellen waarbij jouw advertenties bovenaan en aan de rechterkant van Google getoond kunnen worden. Je advertenties kunnen al binnen 15 minuten zichtbaar zijn, dus Google AdWords inzetten is goed voor de korte termijn. Echter betaal je hier per klik op de advertentie. Daarom is AdWords vaak een grotere investering dan SEO.

Google webmaster tools is een programma dat Google heeft gemaakt om de indexering van een website te evalueren. Hiermee kan dus worden gemeten of de zoekmachine marketing technieken succesvol zijn. Met deze tools kun je bijvoorbeeld zien of de website een sitemap heeft, of Google je website volledig kan doorlopen zonder errors, of je website fouten bevat, Google geeft suggesties voor verbetering, en zo kun je nog veel meer informatie uit Google Webmaster Tools halen. Voor mijn klanten stel ik standaard een koppeling in tussen Google Analytics en Google Webmaster Tools, zodat ik over alle informatie beschikken die ik nodig heb om de website continu te kunnen verbeteren.

Google Places is de dienst van Google die bedrijfseigenaren de mogelijkheid biedt om voor hun bedrijf een plaatspagina aan te maken. De plaatspagina wordt onder andere weergegeven in Google Maps en Google Search. Hiermee zorg je dat je bedrijf zichtbaar wordt in Google Maps, zodat je bezoekers bijvoorbeeld via hun smartphone snel kunnen navigeren naar jouw adres. Ook wordt je website in de zoekresultaten getoond wanneer iemand in je regio op zoek is naar jouw dienst. Een waardevolle toevoeging dus. En zoals alles binnen Google producten betreft, volledig gratis.

Google+ is een sociaalnetwerksite die draait op Google-technologie en die door Google wordt beheerd. Google+ werd door verschillende experts gezien als een poging om de dominante positie van Facebook aan te vallen, maar dat heeft Google nooit bevestigd. Er zijn meer dan 500 miljoen mensen aangemeld op Google+, waarmee Google+ het op één na grootste sociale medium is. Met Google+ kun je dus een persoonlijk account aanmaken en contact onderhouden met (on)bekenden. Zakelijk gezien heeft Google+ weinig toegevoegde waarde, maar het biedt bijvoorbeeld wel de mogelijkheid om recensies bij bedrijven te plaatsen waarbij je naam en foto worden getoond.

Beoordeling door Google

Ja, door zelf een aantal zaken aan te passen kun je zorgen dat je website hoger in Google komt. Hierover kun je online een hoop tools en tips vinden, ook via deze website.  

Dat kan 2 dagen duren, maar ook 3 weken. Google geeft zelf als volgt aan: “We voegen niet alle sites aan onze index toe en we kunnen niet voorspellen of garanderen of en wanneer ze verschijnen.” Met andere woorden: ze geven geen garantie. Uit ervaring weet ik wel dat het proces wordt versneld wanneer je de website via deze link aanmeldt.  

Dat is afhankelijk van de website. Vaak gebeurt dit een keer in de 2-3 weken, soms iets vaker, soms iets minder vaak.

In principe hoeft dit niet, want Google komt je website vanzelf tegen als er ergens een link naar je website staat. Wat je kunt doen om dit proces te bevorderen is de website aanmelden via deze link.
Zoekmachine optimalisatie
Dat kan er 1 zijn maar dat kunnen er ook 20 zijn. In ieder geval is het aan te raden om zo specifiek mogelijk te optimaliseren. Biedt u schilderklussen aan in Utrecht? Zorg dan dat de hele website over schilderklussen gaat in Utrecht. Gebruik deze termen regelmatig op uw website, en ook synoniemen op de termen werken goed. Hoe specifieker uw website gaat over een onderwerp, hoe meer waardering een website hiervoor krijgt. Stel dat u twee hele specifieke diensten aanbiedt die erg van elkaar verschillen, zoals schilderwerk en tuin aanleggen, dan is het aan te raden om hier twee verschillende websites voor op te starten, vanuit het oogpunt voor een goede vindbaarheid.  

Een landingspagina is een pagina waar de bezoeker op de website komt, door bijvoorbeeld het klikken op een link in een e-mail, via een zoekresultaat in Google of bijvoorbeeld via het klikken op een advertentie. Vaak kom je zelf ook niet op de homepage van een website terecht. De pagina waar je wel terecht komt heet een landingspagina. Vaak is deze pagina geoptimaliseerd voor hetgeen waar je naar op zoek bent of de aanbieding waar je op hebt geklikt.

Wanneer je een website hebt geoptimaliseerd voor een specifiek zoekwoord, kun je dit in Google intoetsen en zoeken op welke pagina je staat. Ook zijn er verschillende programma’s die dit automatisch voor je kunnen doen. Wanneer je in Google zoekt naar ‘Google position checker’ krijg je een hoop mogelijkheden te zien. Ik stuur je maandelijks een overzicht met de behaalde posities op de zoekwoorden die u gekozen heeft.  

Om je website hoger in Google te krijgen kun je zelf een aantal dingen doen. Je kunt veel informatie vinden op internet over het zelf optimaliseren van je website. In eerste instantie is het belangrijk dat je website geoptimaliseerd is, technisch gezien en inhoudelijk, zodat Google je website een goede waardering geeft. Daarnaast is het belangrijk dat andere websites links naar je website plaatsen. Als je bekenden hebt met een website, kun je dit hen bijvoorbeeld vragen. Ook kun je links plaatsen door te reageren op andermans blogs, door de website aan te melden bij een verzamelsite voor links of door zelfs blogs te schrijven op andere websites.

Stel, je hebt 1000 unieke bezoekers en hiervan nemen er 3 contact op. Je website heeft dan een conversiepercentage van 0,3%. Door de website te verbeteren op het gebied van onder andere gebruiksvriendelijkheid en content, kan dit percentage worden verhoogd. Het verhogen van het conversiepercentage heet conversieoptimalisatie. Met conversieoptimalisatie haal je dus meer uit je website.
Ben je klaar voor meer bezoekers? Nu gratis offerte aanvragen